Havet gråter

 

Dikten är dedikerad till Salko för hans mod och styrka

(Läs förgående inlägg för sammanhang)

 

Hans ansikte

blåa ögonen fyllda med sorg

förbryllade världen 

 

Jag tänkte att jag aldrig sett 

ett hav gråta

ett hav sörja

ett hav lida

 

Han sa:

snälla vattna min själ likt sommar växterna

låt växternas färg gro i mitt inre

ge mig utrymme att skapa regnbåge

jag vill se mina solstrålar sprida ut sig i himlen

Jag vill famna de

 

Han sa:

när vi började gå

 gick det inte att gå ordentligt

jag hade en känsla av 

att det fanns fler döda kroppar på marken

än löv på träden

 

Han sa:

under

fjorton dagar 

och

fjorton nätter

mina omständigheter

fördärvade mina rötter

en värld gick rakt under mina fötter

 

Han sa:

misshagligheter rann melodisk ner för mina kinder 

ett havs förlust förde sluten samman ihopknuten

 

Låt mig ta er till en tid

 

En tid 

full av Strid

En tid 

sinnesfrid erövrades ofrivilligt

 

En stad föll 

de anföll

bildade en blodpöl

 

Sönderbombade byggnader

mammornas sorg sång ekade i bröstkorgen 

gång på gång 

sorgens symfoni gick i takt med hjärtslagen

 

 tick…..

tack...

tick….

 tack…..

 

lidande

elände

anlände till staden

själar urholkad av rädsla

fråga:

vem ska besjäla de förlorade själarna?

 

Han sa:

det var högtid för solen att stiga ur havet

när han åt sin sista måltid

min lillebror

må han vila i frid

 

Han sa:

vi var omringade av träd

jag och min lillebror

innan explosionen ägde rum

och vi separerades för livstid 

 

Han sa:

vi befann oss i en tid

civila och soldater försökte fly

och

jag undrade  

vem som skulle beskydda min o hans by?

 

Han sa:

min äldre bror

han försökte fly

i hopp om att finna sin son

han ville 

famna frihetens flämtande flamma

istället

fann han livets upphörande ända

 

Han sa:

för två år sedan begravde jag min lillebror

men

jag begravde inte min lillebror

Utan

hans kvarlevor

 

Det förödande kriget

det förödande kriget

frånskilde hans huvud från hans kropp

 

  

 Välkommen till Srebrenica

 

mardrömmens rike

 

människoliken

 

runt hela stigen

 

/K.O.S 

 

 
 

 

Kommentera här: