Salah

 

Att be i tid, be regelbundet och vara närvarande i salah är något jag har kämpat med under en längre tid. Alhamdullilah, för ett år sedan träffade jag en internet vän som kom att betyda mycket för mig. Hon inspirerade mig, utmanade mig och hennes syn på Islam förändrade min. 

 
Jag har alltid associerat Salah med svårigheter. Mina ursäkter brukade vara ”Hur ska jag hinna be när jag har så mycket att göra?”, ”Hur ska jag be när jag jobbar hela dagen?”,”Hur ska be när jag inte är hemma”? Osv osv osv 

 

Min vän fick mig att förstå innebörden av salah, Istikhara, Tahjjud och hur enkla dessa handlingar var och hur de lägger grunden för våra liv. Jag skäms nästan över hur irrationellt jag var, hur jag sökte världsliga saker på alla platser utan den platsen som betyder mest. Visst lever vi i en tid där vår tid har blivit produkten som säljs. Men låt oss inte glömma den Allsmäktige som kontrollerar dåtiden, nutiden och framtiden. 

 

Alhamdullilah, idag gör jag mitt yttersta för att be i tid när jag hör adhan, oavsett var jag är och vad jag gör. Jag känner mig fortfarande ganska ny och obekväm med att be i allmänheten, men alhamdullilah jag finner tröst i att Allah är i kontroll över alla de människor jag fruktar och att Han kommer att beskydda mig från onda avsikter. 

 

Än kämpar jag fortfarande med Khushu, att vara 100% närvarande i bönen är verkligen inte lätt för en dagdrömmare som mig. Alhamdullilah en dag kommer jag uppnå den nivån av khushu som våra Sahaba hade. 

 

Kommentera här: