Min insikt

 

 

 

 

Häromdagen lyssnade jag på ett klipp av Nouman Ali Khan, där han pratade om en specifik ayah i surah Al-Tawbah, där Allah säger “Do they not know that Allah knows what they conceal and what they whisper, and that Allah is well aware of all the Unseen?”

Jag har bedrivit det här mina sociala medier under flera år och majoriteten av saker jag har postad har inte varit Islam relaterad. Det är något jag nu i efterhand finner ironiskt, nästintill orättvist. Hur har jag kunnat beröra så många ämnen utan att ha källhänvisat till ursprungskällan? Hur har jag pratat så mycket om motivation utan att ha nämnt den riktiga motivationen? Hur har jag inspirerat så många människor utan att ha introducerat de för den faktiska inspiatören?

Det som har format min identitet, min världsbild, mina erfarenheter, intryck, känslor, tankar och allt som gör mig till mig, är Islam.Den har alltid varit närvarande, synlig och högt aktuellt i mitt liv. Alhamdulillah.

De senaste dagarna har jag pratat om en psykologisk term som heter “inner child”, där jag berättade om hur jag har börjat blicka tillbaka till min barndom för att sätta ihop olika pussel, för att senare kunna få en förståelse kring huruvida mina tankebanor och känsloliv har präglats av mina kärnbarnsupplevelser. 

Subhanallah, som ett tecken från Allah, dagen efter inlägget snubblade jag över Nouman Ali Khans tolkning av den vers jag tidigare nämnde. Han pratade om hur vissa saker från vår barndom påverkar oss idag i en mycket större utsträckning än vad vi är medvetna om. Saker som har grävt sig djupt in i vårt undermedvetna och som sedan har lagt grunden för våra beteenden, tankar och känslor. “Allah is well aware of all the Unseen” Här berättar Allah att det finns saker som vi döljer som Han är medveten om, likväl som Han är medveten om det vi själva inte är medvetna om. Allah känner oss bättre än vad vi känner oss själva. Jag har insett att min  spirituella närhet till Allah kommer hjälpa mig frigöra minnen och få mer klarhet kring det jag söker. Jag är starkt övertygad om jag kommer uppnå mitt mål med den inre resan med hjälp av Islam. Som Nouman Ali khan sa det perfekt “Our closeness to Allah is actually our own awareness of self”. 

Mashallah, om du har tagit dig så här långt, må allah belöna dig. Jag hoppas att du har fått ut något från det här inlägget vare sig du är troende muslim eller inte.

 
 

 

 
 

Kommentera här: