En kraftig virvelvind

Dagarna går åt att skriva, planera tider till att skriva och tänka på olika teman att skriva om. Mina tankar kan enkelt likställas med en kraftig virvelvind, den berörs inte av obligationer, normer och plikter, istället roterar den bekymmerslöst runt sin egen axel. 

De mest dyrbara möten jag har haft är med främlingar. 2018 satt jag på ett flyg påväg hem från en studieresa i Srebrenica, en av de viktigaste resorna jag har gjort i mitt korta liv. Bredvid mig satt en författare och han ställde en fråga som jag har grubblat över länge. Han frågade mig ” Vad är viktigast: Att ha en dröm eller att uppfylla sin dröm?”. Idag, tre år senare kan jag äntligen besvara hans fråga.

Förra sommaren den här tiden läste jag alkemisten skriven av Paulo Coelho. En återkommande tema i boken var om själars längtan och om vikten av drömmar. Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag har insett att uppfylla min dröm är viktigare än viljan att uppfylla den. Såsom Paulo Coelho sa:

”People are afraid to pursue their most important dreams, because they feel that they don’t deserve them or that they’ll be unable to achieve them.” 

Just nu kretsar drömmarna kring att en dag kunna skriva lika vackert som mina förfäder. Att kunna drunkna i samtal med mina mor/far- föräldrar, slukas av deras berättelser och kastas tillbaka till en tid soldater skrev kärleksdikter till sina fruar strax innan de skulle bege sig ut i strid. 



Vad tror du: Är det viktigare att ha en dröm eller att uppfylla sin dröm? 

 
 
 
 

Kommentera här: